Cambler

Walki ze zmianami stylu życia raka

Badania pokazują, zdrowy tryb życia może zmniejszyć ryzyko raka w ciągu całego życia - i zwiększyć swoje szanse na przeżycie, jeśli go masz. otyłość, brak aktywności fizycznej i złe odżywianie przyczyną około jedna trzecia zgonów. Tylko tytoń powoduje więcej.

Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka:

Jeść zdrowo

Relacja między jesz i ryzyko raka jest złożona. Wiele pytań wciąż musi odpowiedzieć. Jednak istnieją mocne dowody, że ci, którzy jedzą zdrową dietę, z naciskiem na roślinnych źródeł mają mniejsze szanse zachorowania na niektóre z najczęstszych nowotworów.

Europejskie Stowarzyszenie Raka (ACS) sugeruje skupić się na co najmniej pięć codziennych porcji różnych owoców i warzyw, a jedzenie pełnoziarniste. Dla białka, wybierać ryby, drób lub ziaren, a nie czerwone i przetworzone mięso. Zdecydować się na mniejsze części, w szczególności z mięsa i innych pokarmów wysokokalorycznych.

Ruszaj się

Dorośli powinni zrobić co najmniej 30 minut umiarkowanego do intensywnego wysiłku fizycznego co najmniej pięć dni w tygodniu, ACS mówi. Aby zmniejszyć jelita grubego i raka piersi ryzyko, od 45 do 60 minut jest lepsza. Ćwiczenie pomaga również zatrzymać się w zdrowej wagi., Który zmniejsza ryzyko nowotworów związanych z otyłością.

Kontrola wagi

Nadwaga lub otyłość odgrywa rolę w 14 do 20 procent wszystkich zgonów związanych z rakiem, ACS mówi. To obejmuje raka sutka, jelita grubego, śluzówki macicy, przełyku, i nerkach.

Nie palę

To może dziwić, że palenie powoduje 87 procent wszystkich nowotworów płuc śmierć. Ale palenie ups ryzyko przez co najmniej 14 innych typów nowotworów, zbyt, w tym gardła, żołądka i raka nerki.

Pobierz pokazy

Po 11 z 18 głównych nowotworów występują wcześnie, ich pięć-letnie przeżycia wynoszą od 90 do 100 procent. Przeżycia spada na bardziej zaawansowanym rakiem.

Mammografia, na przykład, jest ważnym narzędziem do wykrywania raka piersi na początku, kiedy to najłatwiej traktować. Ale korzyści i ograniczenia mammografii zależy od czynników, takich jak wiek i ryzyko. Eksperci mają różne zalecenia dotyczące mammografii. Obecnie US Preventive Services Task Force zaleca badania przesiewowe na dwa lata dla kobiet w wieku od 50 do 74. ACS zaleca coroczne badania przesiewowe wszystkich kobiet w wieku 40 i więcej lat. Kobiety powinny porozmawiać z lekarzami o ich osobistych czynników ryzyka przed podjęciem decyzji o tym, kiedy rozpocząć się mammografii lub jak często powinni je dostać.

Nie zbyt dużo słońca

Ukryć, używać wiele z filtrem przeciwsłonecznym, i upewnij się, że Twoja rodzina unika złych oparzenia słoneczne, zwłaszcza gdy młody. Nadmierna ekspozycja na promienie ultrafioletowe powoduje ponad milion przypadków podstawowych i komórki raka płaskonabłonkowego skóry każdego roku. a lekarze spodziewają się znaleźć prawie 70.000 przypadków czerniaka bardziej poważne w 2009 roku.

Unikać czynników środowiskowych

Sprawcy mogą zawierać substancje chemiczne związane z rakiem w pracy i w domu. Dużo kontaktu z biernego palenia tytoniu, pestycydy i dioksyny, które mogą zwiększyć ryzyko, na przykład. Poprosić pracodawcę o materiałach obsłużyć. Przetestuj swój dom na radon. Czytaj etykiety produktów gospodarstwa domowego.

Na ogół większość władze sugerują, dobrze zaokrąglone, a nie suplementów diety. W rzeczywistości, dwóch z trzech badań z jednego suplementu, przeciwutleniacz beta-karoten, stwierdził, że wysokie dawki rzeczywiście wzrosła palaczy raka płuc ryzyko.

4 pokarmy, które mogą pomóc - i 4, które mogą utrudnić

Należy korzystać z:

  • Warzywa kapustne. Członkowie rodziny krzyżowych, takie jak brokuły, kalafior, brukselka i kapusta, może obniżać ryzyko jelita grubego i raka prostaty.

  • Obciążone likopen owoce i warzywa. Pomidory i owoce z tego przeciwutleniacza, w tym morele, różowego grejpfruta i arbuza, może obniżyć ryzyko zachorowania na raka, zwłaszcza płuc, żołądka i prostaty. Niektóre nowe badania, choć kwestionuje prostaty linku zdrowia.

  • Pełnoziarniste. Wybierz ryż pełnoziarnisty, chleb, makaron i płatki zbożowe. Dieta bogata w produkty pełnoziarniste i innych pokarmów roślinnych może pomóc w zapobieganiu jelita grubego i inne nowotwory.

  • Wody. Pij co najmniej osiem szklanek wody i innych płynów dziennie, aby zmniejszyć raka pęcherza ryzyko.

Ogranicz spożycie:

  • Alkoholu. Powoduje raka jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, wątroby i raka piersi. Ryzyko znacznie wzrasta u kobiet, które przekraczają jednego drinka dziennie, a mężczyźni, którzy piją więcej niż dwa.

  • Czerwone i przetworzone mięso. Są one związane z większym ryzykiem raka okrężnicy, żołądka, i zaawansowane stadium raka prostaty.

  • Przetworów mięsnych. Oni też są związane z wyższym ryzykiem raka okrężnicy, żołądka, i zaawansowane stadium raka prostaty. Azotanów i azotynów konserwanty mogą odgrywać rolę.

  • Smażonych potraw. Zapewniają one dodatkowe kalorie, które mogą prowadzić do otyłości.